Wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL

Urząd Miejski w Grodkowie
49-200 Grodków, Warszawska 29
telefon: 77 40 40 321 fax: 77 415 55 16
Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 256 ze zm.),

2. Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (t.j. Dz.U. z 2021r., poz. 510)

3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U z 2020r., poz. 1546 z późn. zm.).

4. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2011r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 2523),

5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL (tekst jednolity Dz. U. z 2017r. poz. 2482 z późn. zm.).

Wymagane wnioski
Wymagane załączniki

1. wniosek o udostępnienie danych (wniosek należy czytelnie podpisać)
Uwaga! Dla zidentyfikowania w rejestrach poszukiwanej osoby, należy wskazać w części wniosku - „Dane osoby, której wniosek dotyczy” jak najszerszy zakres posiadanych informacji (np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego, poprzedni adres zameldowania itp.),

2. dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie jednostkowych danych tj. danych dotyczących jednej osoby,

3. pełnomocnictwo jeżeli strona działa przez pełnomocnika,

4. dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku działania przez pełnomocnika),

5. dokumenty mogące potwierdzić interes prawny, między innymi: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione (np. wyroki sądowe, umowy, wezwania do zapłaty, faktury, postanowienia i decyzje innych organów)

Jednostka odpowiedzialna Urząd Miejski w Grodkowie
Dokumenty do wglądu
Formularze papierowe
  • PDF Wniosek o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL
  • PDF Wzór pełnomocnictwa
Formularze na Portalu eObywatel
Formularze ePUAP
Opłaty

31 zł – udostępnienie danych jednostkowych tj. danych dotyczących jednej osoby albo imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem,

17 zł – pełnomocnictwo, gdy strona działa przez pełnomocnika (oprócz zwolnionych z tego obowiązku wstępnych, zstępnych, małżonka oraz rodzeństwa).

Forma płatności:

Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu przelewem lub w kasie Urzędu Miejskiego w Grodkowie zlokalizowanej w siedzibie Urzędu przy ul. Warszawskiej 29, w pok. nr 11 w godz.:

  • poniedziałek, wtorek, czwartek – 7:00-14:00
  • środa – 7:00-15:00
  • piątek – 7:00-13:00 Rachunek bankowy: Urząd Miejski w Grodkowie Bank PKO BP nr konta:
    30 1020 3668 0000 5202 0015 7248
    Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu dokonywania czynności

Wysokość opłaty administracyjnej: bez opłaty

Forma płatności: Przelewem, kartą bądź gotówką

Termin załatwienia sprawy

7 dni

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej udostępnienia danych przysługuje odwołanie do Wojewody Opolskiego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji – za pośrednictwem Burmistrza Grodkowa.

Opłata za odwołanie
Uwagi

Urząd Stanu Cywilnego

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Miejski w Grodkowie, ul. Warszawska 29, 49-200 Grodków, 77/40 40 351, pok. nr 1 Stanowisko ds. ewidencji ludności

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Miejski w Grodkowie, ul. Warszawska 29, 49-200 Grodków, pok. nr 1

Dodatkowe informacje:

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

1. Podmioty, którym dane są niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań. O dane jednostkowe mogą ubiegać się:

  • organy administracji publicznej,
  • Sądy,
  • Prokuratury,
  • Policja,
  • Straż Graniczna,
  • Służba Więzienna,
  • Służba Kontrwywiadu Wojskowego,
  • Służba Wywiadu Wojskowego,
  • Służba Celno-Skarbowa,
  • Żandarmeria Wojskowa,
  • Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  • Agencja Wywiadu,
  • Biuro Ochrony Rządu,
  • Centralne Biuro Antykorupcyjne,
  • Szef Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych,
  • Organy wyborcze,
  • Straże Gminne /miejskie/,
  • Komornicy Sądowi – w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowań egzekucyjnych,
  • Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne oraz inne podmioty – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach,
  • Polski Czerwony Krzyż – w zakresie danych osób poszukiwanych.

Rozpatrzenie sprawy w trybie interesu faktycznego polega na skierowaniu przez organ do osoby poszukiwanej wystąpienia, zawierającego podstawowe informacje o Wnioskodawcy (imię i nazwisko), zakres żądanych danych oraz cel, dla którego udostępnione dane zostaną wykorzystane. Udostępnienie żądanych danych następuje wyłącznie po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę zainteresowaną. W przypadku nie uzyskania zgody osoby poszukiwanej, wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie udostępnienia żądanych danych.

Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje nieodpłatnie.

2. Jednostki organizacyjne i osoby, które

  • wykażą w tym interes prawny W przypadku powoływania się na interes prawny Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Istnienie interesu prawnego mogą potwierdzić między innymi następujące dokumenty: wezwania sądowe, wezwania komornicze, dokumenty potwierdzające zobowiązanie wobec wnioskodawcy osoby, której dane mają być udostępnione.
  • wykażą interes faktyczny w otrzymaniu wnioskowanych danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą

Udostępnienie danych ww. podmiotom następuje odpłatnie z wyjątkiem przypadku, gdy żądane dane są niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

W przypadku gdy Wnioskodawca działa za pośrednictwem pełnomocnika, do każdego wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.

UWAGA!

Od dnia 1 maja 2019 r. podmioty publiczne, które nie posiadają decyzji administracyjnej, na podstawie której uzyskały dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w danym roku kalendarzowym będą mogły uzyskać maksymalnie 300 danych jednostkowych z rejestru PESEL albo 300 danych jednostkowych z poszczególnych rejestrów mieszkańców, prowadzonych zgodnie z właściwością miejscową przez dany organ gminy.

W pierwszym roku obowiązywania ustawy zliczanie wniosków następuje od 1 maja do 31 grudnia 2019 r. natomiast począwszy od roku 2020 okres rozliczeniowy rozpoczynać się będzie 1 stycznia, a kończyć 31 grudnia.

Nie udostępnia się danych jednostkowych z rejestru PESEL podmiotom publicznym, którym wydana została decyzja administracyjna zezwalająca na dostęp do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych (tzw. decyzja teletransmisyjna). Dane z rejestru PESEL podmioty te uzyskiwać mogą wyłącznie samodzielnie w ramach posiadanego dostępu do rejestru PESEL w trybie teletransmisji danych.

W przypadku gdy podmiot posiadający decyzję teletransmisyjną złoży do wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru PESEL, wniosek taki nie zostanie zrealizowany. Wnioskodawcy wydane zostanie postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania na podstawie art. 47 ust. 3a ustawy o ewidencji ludności.